Grønnere hverdag

Gode råd om det å kjøpe brukt på nett

Hva bør du sjekke før du kjøper noe brukt på nett? Hvilke rettigheter har du egentlig? Hvordan og når bør du betale? Hva gjør du hvis noe går galt? Her får du noen gode råd til nettshopping.

Gode råd om det å kjøpe brukt på nett. Foto

Det blir stadig enklere å kjøpe brukt på nett, enten det er snakk om klær, tilbehør, sportsutstyr, møbler eller småting. De digitale plattformene blir både flere og bedre, og vi konfronteres oftere med de miljømessige konsekvensene av å forbruke stadig mer.

Kanskje kan vi bidra litt til miljøkampen med å kjøpe brukt heller enn nytt? Kanskje kan vi til og med gjøre noen skikkelige bruktkupp på nett? Vi forbrukere blir mer bevisst på eget forbruk og konsumerer alt fra tv-serier til bøker om rydding og gleden ved å ha færre ting. Det betyr også at det stadig legges fullt brukbare, ofte nye eller knapt brukte produkter ut for salg. Det kan være gull for deg som er på bruktjakt.

Mange fordeler ved å kjøpe brukt

I dag finnes det mange digitale møteplasser for folk som vil kjøpe brukt. I tillegg til at det er bra for miljøet, kan du spare store summer på å handle brukt. Og så sant du gjøre det på en fornuftig måte, er det bare fordeler med å kjøpe brukt.

Har du gjort god research og vet hva du leter etter, kan det være enklere å finne det du faktisk trenger. Det er for eksempel enklere å finne telefonen du er på jakt etter hvis du har navnet på produsenten og gjerne modellen. Leter du etter noe mer generelt, er det uansett hjelpsomt å vite mest mulig om hva du ser etter. Da blir også søkeresultatene dine mest mulig presise.

Unngå å betale på forhånd

Et godt råd når du handler brukt er å sjekke varen på forhånd – hvis ikke kan du fort bli skuffa. Se etter skraper eller merker, også på områder som ikke synes på overflaten. Dette gjelder uansett hva slags varer det er snakk om.

Kjøper du dyre produkter, har du også mer å tape. Da er det ekstra viktig å sjekke at du får det du betaler for. Konsekvensene er rett og slett større for lommeboka hvis du kjøper en bruktbil enn ei brukt skinnjakke. Og er det snakk om elektronikk eller andre ting med en bestemt funksjon, bør du også undersøke om varen faktisk virker som den skal.

Når det kommer til betaling bør du ikke betal på forhånd. Da kan du oppleve at selger og penger fordufter. Det anbefales også at du bruker sikre betalingsløsninger. Og bruker du kredittkort, kan du klage til kredittkortselskapet om du ikke blir enig med selger, eller om du blir svindlet.

Det lønner seg alltid å møte opp personlig for å undersøke det du skal kjøpe godt. Dersom du ikke kjenner selger fra før, er det ekstra viktig for å sikre at du får det du betaler for. Har du møtt opp og sjekket varen, er det ikke noe i veien for å betale kontant eller med mobilbetalingsløsninger som Vipps.

Dine rettigheter når du handler brukt

Hvilke rettigheter har du egentlig når du kjøper en brukt vare på nett? Det avhenger av hvem du kjøper den fra. Kjøper du fra en næringsdrivende på nettet, har du i utgangspunktet 14 dagers returrett. Men du kan ikke angre deg hvis du kjøper fra en privatperson.

Du må også stort sett betale for returen selv, så tenk deg godt om før du returnerer et tungt mahogniskap.

Be om å få se kvittering

Kjøper du brukte merkevarer på nettet, bør du alltid be om dokumentasjon, for eksempel kvittering. Får du ikke det bør du tenke deg godt om.

Skal du handle luksusvarer som designervesker eller -sko, bør du være ekstra på vakt. Piratkopiene blir stadig flere og bedre, men det finnes likevel tegn du kan se etter for å se om for eksempel designervesken er ekte. Her er det rett og slett grundig research, dokumentasjon og et kritisk blikk som gjelder.

Kvittering for kjøpet

Kjøper du av en privatperson, har du ikke krav på kvittering. Krav har du heller ikke hvis du handler fra en næringsdrivende, men de fleste tilbyr dette som en service. Likevel anbefales det å få handelen dokumentert skriftlig. En e-post med pris, hva handelen gjelder og eventuelle forbehold og løfter holder lenge.

Ved større kjøp kan du også med fordel inngå en kjøpskontrakt. Denne bør signeres av begge parter ved overtakelse og inneholde følgende informasjon: Kontaktinformasjon til kjøper og selger, informasjon om varen, inkludert tilstand ved overtakelse, pris og dato.

Hvordan klager du?

Er du først uheldig og vil klage på et kjøp, har du altså ingen faktiske rettigheter til å angre. Likevel bør du klage til den du har kjøpt varen av. Spør om vedkommende er villig til å ta varen tilbake eller finne en annen løsning. Også hvis du allerede har betalt, må du ta diskusjonen direkte med selger.

Hva om du blir lurt?

Er du først skikkelig uheldig med et kjøp og tror du har blitt utsatt for svindel, er det ikke sikkert det er så mye å gjøre med det.

De digitale møteplassene som for eksempel Finn og Tise har ikke noe ansvar for din handel, men de har en egeninteresse av at det ikke er svindlere på banen, så si fra til nettstedet om du er blitt lurt. Finn har blant annet utviklet egne sikkerhetssystemer og har et eget sikkerhetsteam, som samarbeider tett med politiet og forbrukermyndighetene.

Retningslinjer for trygg netthandel

Finn har også utviklet noen nyttige tips for en trygg handel på nett. Du kan lese mer om hvert av rådene ved å klikke på lenken, men her er en kortversjon:

  • Bruk sunn fornuft. Kommer du over noe som virker for godt til å være sant, er det sannsynligvis det.
  • Unngå forskuddsbetaling. Aller helst bør du møte selger ansikt til ansikt og undersøke varen godt. Må varen sendes, bør du i alle fall kontrollere at brukeren er verifisert. Sjekk gjerne også om brukeren har fått vurderinger fra andre kjøpere.
  • Vær forsiktig med personlige opplysninger. Du bør aldri gi fremmede tilgang til sensitiv informasjon, inkludert kredittkortnummer, personnummer eller innloggingsinformasjon.
  • Vurdér kjøpskontrakt. En slik kontrakt bør inneholde kontaktinformasjon til begge parter, produktets tilstand ved overtakelse, pris og dato.
  • Skal du kjøpe bil av en privatperson, finnes det en integrert, elektronisk kontrakt som fylles ut automatisk på Finn. Tjenesten leveres i samarbeid med Swiftcourt, og du finner den under «Send melding»-knappen på hver enkelt annonse.