Grønnere hverdag

Klart det har noe å si

Vi har alltid hatt som mål å inspirere til handling og at Klar skal bli et symbol for noe større enn oss selv – fordi alle kan gjøre en forskjell med sine hverdagsvaner. Alt har noe å si i det store bildet, og det ønsker vi å kommunisere mer rundt framover.

Klart det har noe å si

Det har skjedd utrolig mye siden vi lanserte Klar i 2017. Det har gått over all forventning, flere av variantene våre er større enn etablerte merker – og vi har ikke tenkt til å gi oss nå. Vi ønsker at det grønnere alternativet skal bli en vane. Når du strekker ut armen for å velge noe i butikken, gjerne på autopilot, skal armen lande på det grønnere valget. Fordi det både fungerer godt, lukter godt, gjør jobben det skal gjøre og i tillegg er mer miljøvennlig.

Det er fort gjort å tenke “funker det like bra?” eller “hvor miljøvennlig er det egentlig” når man hører om Klar for første gang. Litt sånn, “men altså, vaskemidler, blir ikke det bare en liten dråpe i havet, a?”.

Det fungerer dårlig å svare med pekefinger, så er svaret enkelt. For hvis noen hadde spurt oss “ok, men miljøvennlig oppvaskmiddel kan jo umulig bety så mye i den store sammenhengen?”, hadde vi ganske enkelt svart:

“Klart det har noe å si.”

Viktig i det store bildet

Dette er tross alt holdningen vår – og det er holdningen til veldig mange med oss. Vi blir ikke med på “hva vi gjør her i lille Norge hjelper ikke”. Vi blir heller ikke med på “små handlinger blir en dråpe i havet”.

For hvem av oss kan egentlig gjøre noe annet enn noe lite? Alt blir smått i målestokk. Og alt blir viktig i det store bildet. Klart det har noe å si hva du smører på huden din, eller hva som havner i havet. Eller hva du vasker klærne dine med. Eller huset ditt. Alt har noe å si.

Setningen svarer på dette instinktive spørsmålet. Selv når vi ikke prater om problemstillingen, besvares den første tanken til veldig mange. Har det noe å si?

Klart det har noe å si.

Se våre nye filmer her