Kropp

Tørr hodebunn eller tørt hår? Få 4 tips til sunt hår

I likhet med huden, er også hodebunnen følsom for stress, vind og vær, hårprodukter og kosthold – noe som kan resultere i både tørr hodebunn og tørt hår. Men ved å innarbeide noen gode vaner kan du få sunt hår.

Klar sjampo og balsam flytende. FOTO

Det er forskjell på tørt hår og tørr hodebunn. Har du tørr hodebunn kan også håret ofte være tørt. Men du kan ha tørt hår uten å ha tørr hodebunn. De ytterste hudcellene i hodebunnen fornyes hele tiden. Disse cellene løsner som små, tørre, hvite flak.

Følg disse fire tipsene for å forebygge tørr hodebunn:

1. Tilfør fuktighet

Både tørr hodebunn og tørt hår trenger mye fuktighet, men det er også viktig at du velger en mild sjampo og balsam, som ikke inneholder ingredienser som vil irritere hodebunnen.

Vår nye Klar Flytende sjampo tilfører håret fukt og glans, fordi den inneholder blant annet naturlig tang og tresukker. Den passer deg som ønsker et sunt og mykt hår, uansett om utgangspunktet er normalt, tørt eller livløst. Sjampoen er utviklet i Norge, med 96 prosent ingredienser av naturlig opphav. Den er i tillegg Svanemerket, vegansk og dermatologisk testet på sensitiv hud.

Slik bruker den:

  • Fukt håret godt i dusjen
  • Fordel sjampo i håndflaten og skum godt før du tar masserer den inn i håret. Ved å massere vil hodebunnen irriteres mindre
  • Skyll hodebunnen nøye
  • Vask to ganger ved behov, etterfulgt av Klar Fuktighetsgivende Balsam eller Klar Balsambar for best resultat

2. La håret hvile fra stylingproduktene

Listen over stylingprodukter som finnes er lang, og kanskje må flere til for å få orden på manken. Bruker du slike produkter ofte, kan de over tid hope seg opp i håret ditt – og mange av produktene kan være vanskelige å vaske ut. Du har sikkert en kompis, kjæreste eller bror (eller kanskje du selv har gjort det) som brukte Zalo for å vaske ut Dax hårvoks fra håret på 90-tallet. Gode, gamle dager!

Er det helt uaktuelt å droppe stylingproduktene, bør du i hvert fall forsøke å unngå at de kommer i kontakt med hodebunnen. Dette er spesielt viktig hvis de inneholder alkohol – som kan tørke ut hodebunnen ytterligere.

Klar balsambar emballasje. FOTO

3. Suppler næring fra innsiden

Dårlig kosthold og mangel på viktige næringsstoffer kan være en årsak til at du opplever kløe i hodebunnen. Prøv derfor å spise regelmessige måltider med mye grønnsaker, magre proteiner, sunne fettsyrer, samt frukt og grønt. En sunn og variert kost er nøkkelordet – og kanskje har du lyst til å ha noen kjøttfrie dager i uken?

4. Senk stressnivået

Ånei, ikke “unngå stress” som råd igjen. Vi tenker det samme – det er altfor lett å si til andre at de skal stresse mindre i en travel hverdag, men det er viktig. Stress kan føre til en betennelsesreaksjon som igjen gir en kløende og tørr hodebunn. Her er noen forslag til hvordan du kan senke stressnivået:

  • Ut på tur. Forskning viser at stress reduseres etter bare 20 minutter i naturen. Ved å gå deg en tur og få litt fysisk aktivitet vil du kunne hjelpe kroppen med å slappe av.
  • Luft også tankene. Følelser og tanker som påvirker negativt, kan føre til stress. Prøv derfor å snakke med noen du stoler på, eller begynn å skriv dagbok der du får ut alle tankene.
  • Meditasjon hjelper mot stress, ifølge forskning. Man ser positive forandringer i hjernen hos de som mediterer regelmessig.

Dersom du opplever intens kløe i hodebunnen, og ikke ser noe bedring, bør du oppsøke legen for å finne ut av årsaken og riktig behandlingsform.